Články

Jak se připravit na jednání s investorem (1.)

Víme, že většina mladých podnikání je postavena především na vizích a představách, jak jinak, bez nich by to ani nešlo. Pokud však začnete, pro svůj projekt poptávat finančního partnera musíte se připravit na to, že představy a sny nemůžou být jedinými stavebními kameny úspěšné firmy.

Kde ale začít?

V první řadě je vhodné svoje představy o budoucích výdělcích formulovat do jednotného dokumentu. Pokud však zadáte do internetového vyhledávače výraz business plán, dostanete plno lepších, či horších výsledků. Můžete být například poučeni o důležitosti vhodné grafické prezentace nebo o potřebě důkladně definovat svůj marketingový plán. Naší snahou není vás od těchto aktivit odrazovat, ale z našich zkušeností můžeme potvrdit, že při sáhodlouhých definicích o výhodách vašeho produktu můžete ztratit dech a k nejdůležitější a zároveň nejpracnější fázi přípravy plánu se již ani nedostanete.

Co Vám tedy stačí?

Ač to zní triviálně, tradičního finančního investora v první řadě zajímá, co generuje tržby, potažmo zisk. O vašem záměru si můžete pohovořit osobně, to, co by si investor měl z vaší společné schůzky odnést domů, není tedy barevný manuál a obsáhlá fotodokumentace, ale plán jak naložíte s vaší společnou vstupní investicí.

Podstatné jsou zakázky.

Pokud budeme rozebírat to, z čeho existuje každá firma, dojdeme logicky k zákazníkovi. Pokud svůj plán postavíte na předjednaných (ideálně pak předzasmluvněných) zakázkách, máte zaručenu investorovu pozornost. Pokud své podnikání chcete pojmout jako retail (zaměřený na spotřebitele), je vhodné konkrétně popsat marketingové kanály k jejich získávání. V obou případech je pak důležité nebát se definovat si cílové tržby v měsíčním i ročním cyklu.

V jakém formátu pracovat?

I přes všechny moderní technologie a plánovací business software pro vedení projektů zůstává stále a jednoznačně nejlepším rádcem Excel z balíku Office. Nikdo z nás totiž nemá v hlavě tak dobrou kalkulačku, jako má dobře naformátovaná tabulka příjmů a výdajů. Plusem pro investora je i to, že s  tabulkami se dá dále pracovat – může Vám tedy do Vašeho plánu jednodušeji vnést své případné výtky a připomínky.

Účetní a právní základy? Značka ideál…

Možné jste už slyšeli, že ve svobodné světě, potažmo kapitalismu má právo podnikat každý, kdo dosáhl hranice osmnácti let. Je asi jasné, že tato kvalifikace je ale pro spoustu oborů značně nedostatečná. Ano, koupit a prodat není žádná věda, je však vhodné rozšířit tuto definici o slova legálně a se ziskem. Ve svých výpočtech tedy počítejte minimálně s daní z příjmu, sociálními a zdravotními odvody, případně s odpisy (pokud si před koncem roku chcete pořídit automobil a vyhnout se daním, pamatujte na to, že celou kupní cenu vozu do nákladů společnosti prostě nedáte!). Pokud si nevíte rady, nebojte se poradit se s účetním, jistě najdete spoustu vědomostních mezer k zaplnění.

Neustále počítejte.

Neberte business plán jako statický dokument, uvažujte nad tím, co která položka znamená. Pokud jste do této doby byli zaměstnanci nebo studenti, pomůže Vám přepočítávání pochopit, z čeho se berou peníze a co je pro vaši činnost opravdu nezbytně nutné. Když Vám počty nevyjdou optimisticky, počítejte znovu a pokud se ani po někoilkáté nepoštěstí spočítat kladný hospodářský výsledek projektu, radši se do tohoto projektu nepouštějte.

Netlačte na pilu.

V 90% procentech případů k nám přicházejí nedodělané projekty, o kterých si jejich nositelé myslí, že jsou již zralé pro investici. Nespěchejte, namodelujte si různé situace a vývoj, který Váš budoucí podnik může potkat, vytvořte si povědomí o oboru, v kterém se chystáte podnikat, neustále se vzdělávejte ve financích a právu. Pokud však již opravdu nemůžete vydržet, pošlete nám svůj plán ke konzultaci, víc hlav víc ví.

Pokud máte zájem o šablonu k byznys plánu, či osobní konzultaci, bezplatně se zaregistrujte a napište na email

info@foyo.cz